تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

یکی از سوالات رایجی که معمولا زبان آموزان از ما دارند این است که شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک برایشان مناسبتر است یا جنرال؟ سوالی که برای پاسخ به این سوال از زبان آموزان می پرسیم این است که چه دلیلی باعث شده تا در آزمون آیلتس شرکت کنید و مدرک آن را برای چه اقدامی لازم دارید؟ حقیقت این است که هر چقدر پاسخ شفاف تری برای این سوال داشته باشید، می توانید راحت تر در مورد نوع آزمون تصمیم گیری کنید. این انتخاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ استراتژی برگزاری آزمون و روشهای آمادگی برای هر کدام متفاوت است. اگر که جواب صریح و واضحی برای این سوال ندارید، با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا کنیم و پس از خواندن این مقاله بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

آیلتس آکادمیک‌ (IELTS Academic)‌‌‌ برای افرادی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد به بالا و در واقع مهاجرت تحصیلی را دارند.

آیلتس جنرال یا عمومی‌‌ (IELTS General)‌‌‌ همانطور که از نام آن نیز مشخص است حالت عمومی تری نسبت به آیلتس آکادمیک دارد برای افرادی که مهاجرت به یکی از کشورهای انگلیسی زبان (استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا) و یا تحصیل در مقاطع پایین تر و کالج را دارند، آزمون مناسبی است.

 

ساختار سوالات آیلتس آکادمیک و جنرال

نکته مهمی که درباره این دو سبک از برگزاری آزمون ِآلس باید به آن توجه داشته باشید این است که این دو از نظر اعتبار مدرک و مدت زمان اعتبار هیچ تفاوتی ندارند و تنها دلیلی که این دو سبک را از هم متمایز میکند ساختار سوالات و تفکیک اهداف داوطلبان به بخش های مختلف است. و اما شباهت ها و تفاوتهای سوالات به چه شکل است؟

1- پیش تر درباره ساختار کلی آزمون آیلتس توضحیح دادیم که در آن 4 مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ به صورت جداگانه سنجیده می شوند.

2- بخش لیسنینگ و اسپیکینگ در هر دو نوع آزمون آکادمیک و جنرال کاملا مشابه است اما در بخش رایتینگ و ریدینگ سوالات مطرح شده با هم متفاوتند.

3- متن ریدینگ و رایتینگ آزمون جنرال متنوع است و به موضوعات مختلفی می پردازد و معمولاً از تلویزیون، اینترنت، رادیو و روزنامه انتخاب می شوند. در حالی که در آزمون آکادمیک، موضوع متون محدود تر و در حوزه علمی و دانشگاهی به صورت اختصاصی تا مهارت داوطلب را در خصوص درک مطالب آکادمیک و دانشگاهی شما را بسنجند. طبیعتا وقتی سبک متون به سمت بحث های علمی و آکادمیک میرود، طبیعتا دشواری سطح لغاتی که در آن به کار میرود نیز بالاتر است. در بخش Writing آکادمیک نیز به همین صورت است و موضوعات داده شده در هر دو تسک 1 و 2 نیز مرتبط با موضوعات آکادمیک و علمی است تا سطح مهارت نوشتاریتان نیز به خوبی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

4- در هر دو نوع از آزمون، بخش‌های ریدینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ در یک روز و پشت سرهم برگزار می‌شوند. اما بخش اسپیکینگ در یک روز جداگانه برگزار می‌شود.

اسپیکینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

اسپیکینگ هر دو نوع آزمون آیلتس به یک سبک برگزار می شود. مصاحبه ای به مدت 11 تا 14 دقیقه و در 3 بخش انجام می شود. این مصاحبه ضبط میشود و شما موظفید به سوالات هر سه بخش پاسخ دهید. در بخش اول مصاحبه، ممتحن سوالات شخصی در مورد وضعیت شغلی و خانوادگی، محل زندگی و… از شما می پرسد.  در بخش دوم به باید در مورد موضوعی که به شما گفته میشود اظهار نظر کرده و توضیح دهید. در بخش سوم شما به بحث درمورد موضوعی سازماندهی شدهدر مدت زمان 5-4 دقیقه ای که موضوعیتی مشابه بخش دوم دارد بپردازید. نمره این بخش به میزان تسلط شما در مکالمه، روان صحبت کردن و گرامر صحیح بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

 

لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

بخش لیسنینگ 4 بخش دارد که هر کدام حدود 10 سوال را شامل میشود. مدت زمان در نظر گرفته شده برای لیسنینگ 10 دقیقه است. پیش از شروع هر بخش توضیحات لازم درباره آن به شما ارائه میشود. اگر که با توضیحات آشنا باشید می توانید از این زمان برای خواندن سوالات لیسنینگ استفاده کنید زیرا هنگامی که مکالمه پخش می شود هیچ فرصتی برای خواندن سوالات نخواهید داشت.

در صورت خواندن سوال کلمات کلیدی را مشخص کنید که در حین مکالمه به محض شنیدن آن آماده پاسخ باشید. همچنین توصیه میشود که جواب ها را به خلاصه ترین حالت ممکن یا حتی اگر فارسی راحت تر هستید، فارسی بنویسید.

 

ریدینگ آزمون آیلتس

در بخش ریدینگ هر دو آزمون آیلتس باید در مدت زمان یک ساعت به 40 سوال پاسخ دهید. متن به همراه سوالات در سه بخش شامل 2000 تا 2700 کلمه در قالب یک دفترچه در اختیار شما قرار میگیرد.

از آنجایی که ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال به هم متفاوت است، وزن سوالات و بارم بندی سوالات در دو آزمون متفاوت است. سرعت عمل در ریدینگ برای هر دو آزمون مهم است و باید زمان را مدیریت کنید. به طور مثال در جنرال 15 سوال نمره 4 و در آکادمیک 15 سوال نمره 5 را خواهد داشت.

 

ریدینگ آیلتس جنرال

  • بخش اول: ریدینگ جنرال 2 یا 3 متن کوتاه قرار دارد.
  • بخش دوم: دو متن کوتاه در مورد کار خواهید داشت.
  • بخش سوم: متن بلند در مورد موضوعات اجتماعی و برگرفته از رسانه های و روزنامه و رادیو و … است.

ریدینگ آیلتس آکادمیک

در آکادمیک شما دفترچه ای با سه متن طولانی که برگرفته از کتابها روزنامه ها و مجلات هست در اختیار شما قرار میگیرد. البته که این متون خیلی تخصصی نیستند ولی از آنجایی که برای متقاضیان ورود به دانشگاه طراحی شده اند، نسبت به متون ریدینگ جنرال کمی دشوارتر هستند.

 

رایتینگ آزمون آیلتس

بخش رایتینگ برای هردو نوع از آزمون آیلتس دو بخش را شامل میشود. در بخش اول باید متنی با حداقل 150 کلمه و در بخش دوم 250 کلمه بنویسید. به پاسخ های کمتر از این میزان در هر بخش نمره تعلق نمی گیرد.

 

رایتینگ آیلتس جنرال

در بخش اول جنرال شما باید یک نامه با عناوینی مانند شکایت نامه دوستانه استخدام و درخواست بنویسید و مسئله یا مشکل خاصی را باید در نامه شرح دهید. بخش دوم جنرال یک سوال خواهد بود و شما باید نظر و دلایل خود را نسبت به آن مسئله توضیح دهید.

 

رایتینگ آیلتس آکادمیک

در بخش اول آکادمیک شما باید یک شکل یا نمودار را که به شما نشان داده می شود را تجزیه و تحلیل کنید. بخش دوم مانند جنرال سوالی می شود که باید نظر موافق یا مخالف خود رابیان کنید.

 

نمره دهی آزمون آیلتس

نمره‌دهی آزمون آیلتس به این صورت است که برای هر مهارتی نمره ای از 1 تا 9 به شما تعلق میگیرد. این نمره در کارنامه درج می شود و نمره کلی از میانگین نمرات این بخش‌ها به صورت گرد‌شده محاسبه میشود.

بخش ریدینگ آیلتس تنها بخشی است که در آن سیستم نمره دهی متفاوت است و با توجه به تعداد سوالات درست از 40 نمره دریافت خواهید کرد. بعنوان مثال:

30 نمره از 40 در آزمون جنرال یعنی نمره 5

30 نمره از 40 در آزمون آکادمیک یعنی 6

برای آیلتس academic و در مواردی که برای ادامه تحصیل میخواهید در دانشگاه های معتبر ثبت نام کنید باید حداقل نمره 7 را از هر یک از مهارتها بدست بیاورید. در صورتی که از هر مهارت از آزمون جنرال باید نمره 6 را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: نمره آزمون آیلتس چگونه محاسبه میشود؟

 

کدام یک ساده تر است؟ آکادمیک یا جنرال؟

به طور کلی از آنحایی که آزمون آیلتس آکادمیک برای راهیابی به دانشگاه های برتر طراحی شده است،  طبیعتا در بخش رایتینگ و ریدینگ کمی دشوارتر از آیلتس جنرال خواهد بود. اما به طور کلی می توان گفت احتمالاً آزمون جنرال به دلایل زیر ساده تر باشد:

1- نوشتن یک نامه کوتاه ساده تر از خلاصه کردن یک نمودار یا جدول است.

2- گرفتن 30 از 40 امتیاز در بخش Reading در آزمون جنرال معادل گرفتن 23 از 40 امتیاز در آزمون آکادمیک است.

 

امیدواریم که در این مقاله با تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال به خوبی آشنا شده باشید و بتوانید به با توجه به اهدافی که دارید، یکی را انتخاب و برنامه مطالعاتی مشخص و مربوط به آن را پیاده سازی کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *