7 تکنیک کاربردی جهت افزایش تمرکز در یادگیری زبان

افزایش تمرکز در یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مسائلی که اغلب زبان آموزان با ما در میان می گذارند این است که علی رغم داشتن برنامه ریزی مناسب و شرکت در کلاس های آمادگی آزمون های زبان انگلیسی حتی در سطوح پیشرفته همانند آزمون تافل و آیلتس این است که هنگام مطالعه و یادگیری دچار حواس پرتی می شوند و به دنبال تکنیک های موثر در افزایش تمرکز در یادگیری زبان انگلیسی هستند. به همین جهت قصد داریم تا در این مقاله به توضیحاتی پیرامون این خواسته پر تکرار شما عزیزان بپردازیم.

 

هر آنچه که مانع تمرکزتان می شود را حذف کنید.

پیش از هر توضیح و راهکاری باید بدانید که در این مسیر با چه موانعی رو در رو می شوید و تا با شناسایی و حذف این موانع بتوانید راه را برای پیشرفت هر چه بیشتر خود هموار سازید.

1- عدم رشد قشر یادگیری مغز و تازگی کارکرد آن: مغز شما همانند ماهیچه است و هر چقدر که تمرین بیشتری داشته باشیم قطعا کارکرد بهتری خواهد داشت. از جمله این تمرینات می توان به حل کردن جدول و سرگرم شدن با محاسبات ریاضی است.

2- استرس امتحان و مدرک: داشتن استرس برای آزمون های حیاتی تا حد اندازه آن مفید است و به عنوان نیروی محرکه ای برای مطالعه و یادگیری بهتر هدایت کند. اما استرس بیش از حد قطعا مخرب است و مانع یادگیری و به خاطر سپردن نکات مهم درسی می شود.

استرس امتحان

3- محیط، زمان، شیوه و نوع مطالعه: شرایط و محیطی که در آن مطالعه کمی کنید بسیار مهم است.  درس خواندن در محیط های پر سر و صدای منزل و در مکان های پر جمعیت، موقع خواب یا هنگامی که باید به کارهای دیگر خود برسید، افکارتان را مغشوش می کند و مانع داشتن تمرکز کافی می شود. قطعا هر چقدر که محیط مطالعانی آرامتری برای مطالعه انتخاب کنید تمرکز بیشتری خواهید داشت.

4- وسایل الکترونیکی و شبکه های اجتماعی: فراگیری دسترسی به اینترنت و تلفن های همراه همانگونه که مزایای بسیاری برای ما فراهم آورده است، می تواند آثار مخربی را نیز بر جای بگذارد. به جرات می توان گفت که یکی از بزرگترین موانعی که برای تمرکز زبان آموزان وجود دارد عادت به چک کردن مدام تلفن های همراهشان است!

چگونه تمرکزمان را در مطالعه زبان انگلیسی افزایش دهیم؟

حتما شما نیز از اطرافیان خود شنیده اید که زبان انگلیسی زبان فراری است و نیاز به تمرین و مطالعه مستمر دارد. بنابراین برای یادگیری بهتر و به خاطر سپردن لغات و گرامر و اصول اساسی این زبان به عنوان یک زبان بین المللی و فراگیر نیاز خواهید داشت تا بسیار جدی تر درباره روش های افزایش تمرکز اطلاع پیدا کنید.

 

۱- وسایل الکترونیکی را از خود دور کنید.

همانطور که گفتیم عادت به چک کردن مدام تلفن همراه و فکر کردن به مطلبی که در آن خوانده اید و یا به شما ارسال شده است، شما را از مبحثی که قصد یادگیری آن را داری دور می کند. بسیار دیده شده است که زبان آموز مغول مطالعه زبان انگلیسی بوده اما با پیامی که در تلفن همراه خود دریافت می کند تا ساعتها درگیر کارکردن با گوشی تلفن همراه می شود و از برنامه ریزی خود و اهدافی که مشخص کرده است عقب می افتد. بنابراین توصیه می کنیم تا در طول زمانی که برای مطالعه در نظر می گیرید تفن خود را سایلنت و یا خاموش کنید و دور از دسترس خود قرار دهید تا بتوانید از مطالعه مفید خود در بازه زمانی که مشخص کرده اید لذت ببرید.

استفاده از تلفن همراه

2- خواب کافی داشته باشید.

نداشتن خواب کافی و حس خواب آلودگی نشان می دهد که ذهن شما به اندازه کافی استراحت نکرده است و در نتیجه عملکرد ذهن شما کند تر از روزهای دیگر خواهد بود. بنابراین تمرین کنید که زمان خواب تنظیم شده ای داشته باشید چرا که خلاقیت، عملکرد شناختی، توانایی حل مسئله و حافظه همگی بستگی به داشتن خواب کافی دارند.

 

3- موزیک گوش دهید.

گوش دادن به موسیقی باعث خلاقیت و نوآوری میشود و ذهن شما را آرام می کند .توصیه می‌کنیم که ترجیحا از موزیک های ناآشنا و بیکلام استفاده کنید وگرنه بخشی از توجه شما به سمت موسیقی رفته و تمرکز شما را پایین خواهد آورد. گوش دادن به موزیک های های ملایم و کلاسیک توانایی شناختی و تمرکزی تان را تقویت خواهد کرد.

 

4- از مدیتیشن کمک بگیرید.

استفاده از روش مدیتیشن باعث می شود تا اطلاعات بیشتری در حین آموزش زبان به شما منتقل شده و تمرکز بیشتری در حین آموزش داشته باشید. مدیتیشن به رشد روانی ذهن شما کمک کرده و باعث می شود تا افکار گذشته و آینده خودشان را در کنار آرزوها و ترسی که دارید، در حین آموزش کنار بگذارید. با ایجاد چنین شرایط ذهنی، می‌توانید با تمرکز حوس جمع از مزیت‌های یک حافظه قوی استفاده کرده و مهارت‌های یادگیری زبان انگلیسی خود را تا حد قابل توجهی گسترش دهید.

مدیتیشن در یادگیری

6- محل مطالعه خود را تغییر دهید.

محل مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید. اتاق مطالعه باید نور مناسب داشته باشد، سکوت و آرامش کافی برای مطالعه شما فراهم شود تا از عواملی که باعث حواس پرتی و عدم تمرکزتان می شود دور شوید.

 

۷- زمان استراحت داشته باشید.

برای خود زمانی را جهت استراحت و تفریح در نظر بگیرید. ایجاد این تنوع باعث می شود تا نسبت به یادگیری زبان انگلیسی دچار یکنواختی شوید و مغزتان عملکرد بهترین در یادگیری از خود نشان دهد.

 

امیدواریم که این مقاله نیز جورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد و بتوانید با به کارگیری این تکنیک ها به افزایش تمرکزتان در یادگیری زبان انگلیسی کمک کنید و به نتیجه دلخواهتان دست یابید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *