تقویت درک مطلب زبان انگلیسی

یکی از 4 مهارت زبان انگلیسی، مهارت خواندن یا همان reading است. تقویت این مهارت کمک می کند تا با سرعت بیشتری بتوانید متون زبان انگلیسی را بخوانید و به مفاهیم آن دست پیدا کنید. درک مطلب انگلیسی در آزمون های مطرح زبان انگلیسی از قبیل آزمون آیلتس و تافل اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند به این علت که هر چقدر سرعت شما در خواندن و پاسخگویی به سوالات بالاتر باشد زمان کافی برای مرور پاسخ ها را خواهید داشت.

 

اهمیت تمرین درک مطلب زبان انگلیسی

به کار گیری برخی تمرینات ساده و کاربردی به شما کمک می کند که بتوانید به مرور زمان به تسط کافی برای خواندن و پاسخگویی با سوالات درک مطلب برسید و با مدیریت زمان دقایقی را برای بررسی پاسخ ها در اختیار داشته باشید. توجه داشته باشید که این تمرینات نیازمند تکرار هستند و به مرور زمان و رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر می کنیم می توتانید به شرایط ایده آل نزدیک شده و نمره بالایی را از بخش ریدینگ دریافت کنید.

 

1- نکات مهم متن را مشخص کنید.

هنگام خواندن متن ریدینگ حتما یک مداد یا خودکار در دست داشته باشید و مطالب مهم و کلیدی متن را مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا برای پاسخگویی به سوالات دچار سردرگمی نشوید و سریعتر پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

از آنجایی که زمان کوتاهی برای خواندن و پاسخگویی به سوالات در اختیار دارید دنبال کردن متن با مداد یا خودکار کمک می کند تا خطی را که مشغول خواندن جملات آن هستید را گم نکنید و زمان را از دست نداهید. مشخص کردن علامت گذاری جملات مهم و نوشتن ترجمه قسمت های مهم متن هنگام خواندن کمک می کند تا راحت تر از پس سوالات ریدینگ برآیید.

2- سوالات بخش ریدینگ را بخوانید.

برای پاسخ گویی به سوالات بخش ریدینگ پیش از خواندن متن ریدینگ، سوالات مربوط به آن بخش را بخوانید. این کار کمک می کند تا با دید بهتری به سراغ خواندن متن ریدینگ بروید و هنگام خواندن متن ریدینگ به دنبال پلسخ سوالات بگردید.

 

3- از دو تکنیک طلایی scanning و skimming استفاده کنید.

پس از خواندن سوالات از یک دور متن ریدینگ را اسکن کنید تا با موضوع کلی ریدینگ آشنا شوید. بار دیگر به کمک تکنیم اسکیمینگ متن را با جزئیات مطالعه کنید و سپس به سراغ پاسخگویی سوالات بروید. بسیاری از اساتید زبان انگلیسی پیشنهاد می کنند که متن را اسکن کنید و به سوالات پاسخ دهید. اگر که اطلاعاتتان برای پسخگویی کامل نبود به سراغ خواندن دقیق تر متن ریدینگ بروید.

 

بیشتر بخوانید: دو تکنیک موثر در ریدینگ زبان انگلیسی

 

4- هر پاراگراف را تا انتها بخوانید.

هر جمله را تا انتها دنبال کنید تا معنای آن را به خوبی درک کنید. پس از پایان هر پاراگراف مکث کنید و مفهومی که از ن برداشت کردید را با خود مرور کنید. این تکنیک کمک می کند تا با خیال راحت تری نسبت به دریافت مفهوم پاراگراف قبلی به سراغ پاراگراف بعد بروید و در انتهای مطلب نیز راحت تر مطالب هر پاراگراف را به خاطر بیاورید و نگران فراموش کردن آن نباشید..

 

5- با تاکید بیشتر و با صدای بلندتر بخوانید.

برای تمرین و تقویت درک مطلب می توانید در منزل متون را با صدای بلند بخوانید. اما در آزمون های زبان انگلیس شرکت می کنید، در جلسات آزمون اجازه بلند خواندن مطالب را ندارید و تنها می توانید در ذهنتان کلمات را بلند تکرار کنید و هر بخشی از مطلب که اطلاعات جدیدی را در اختیارتان می گذارد را با تاکید بیشتری بخوانید و علامت گذاری کنید. باید همواره ترکیبی از “بلند خواندن” و “آهسته خواندن” را با هم به کار ببرید و اگر که در قسمتی از متن به فهرستی از موارد برمی‌خورید، آنها را در سکوت کامل و با دقت کافی بخوانید و با خودکارتان کنار هر کدام یک تیک بزنید. این کار به ثبت مفاهیم درک مطلب در ذهن شما کمک می کند.

6- مفهوم متن را به فرد دیگر توضیح دهید.

یکی دیگر از روش هایی که برای تمرین درک مطلب زبان انگلیسی وجود دارد ان است که پس از خواندن یک کتن سعی کنید آن را با جزئیات برای فرد دیگر توضیح دهید. توضیح دادن آنچه که از متن دربافت کرده اید به فرد دیگر و یا در مقابل آینه کمک می کند تا اعتماد به نفستان را بالا ببرید و مطمئن شوید که مفهوم مطلب را به خوبی متوجه شده اید.

 

7- دنبال حروف ربط باشید.

اساتید برتر زبان انگلیسی بسیار تاکید دارند که به دنبال عباراتی که شامل کلماتی از قبیل “Therefore”، “As a result” یا “To conclude” هستند باشید. چرا که معمولا در سوالات آزمونهای زبان برداشت های متفاوتی از متن را ارائه می کنند که نتیجه گیری کلی جمله قبلی یا حتی یک پاراگراف را نشان می‎‌دهد، پس حتما به جملات قبل و بعد از این کلمات توجه ویژه داشته باشید تا هم نتیجه گیری را درک کرده و دلایل را به خوبی بفهمید!

 

امیدواریم که این مقاله نیز مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و بتوانید با تمرین و تکرار کافی شاهد بهبود نمره ریدینگ در آزمون های زبان انگلیسی مانند آیلتس،تافل ، آزمون PTE و حتی آزمون های کنکور نتیجه خوبی کسب کنید و نمره بالایی دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *