تلفظ کلمات انگلیسی

تلفظ کلمات انگلیسی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در مکالمات زبان انگلیسی باید به آن توجه کنیم، تلفظ کلمات انگلیسی به طور صحیح است. بسیاری از زبان آموزان هستند که با وجود بهره مندی از دایره لغات گسترده در زبان انگلیسی با تلفظ صحیح آنها به خوبی آشنا نیستند و به هنگام استفاده از کلمات دچار اشتباهاتی می شوند و گاها با اصلاح ایرادات تلفضی توسط همکلاسی ها و استاد زبان خود دچار خجالت می شوند و رفته رفته اعتماد به نفسشان برای سخنرانی در جمع و استفاده از لغاتی که می دانند پایین می آید.

البته که وجود ایرادات تلفظی در صحبت کردن برای افراد غیر انگلیسی زبان مانند ما ایرانی ها تا حدی طبیعی طبیعی است چرا که برای یادگیری بهتر نیاز است تا در جمع هایی شرکت کنیم و در محیط هایی قرار بگیریم که همه افراد در آن به زبان انگلیسی صحبت می کنند. چنین امکانی تنها در کلاس های آموزشگاه ها، کلاس های تدریس خصوصی زبان انگلیسی و در برخی از جمع های دوستانه امکان پذیر است. به همین علت باید از روش های دیگری که می توانند به پیشرفتمان کمک کنند بهره بگیریم.

 

10 روش موثر در تقویت تلفظ کلمات انگلیسی

1. نوع لهجه خود را مشخص کنید.

رایج ترین لهجه هایی که در زبان انگلیسی وجود دارند لهجه های بریتانیایی و آمریکایی هستند. تفاوت های بسیار زیادی در لهجه امریکایی یا بریتانیایی وجود دارد، بنابراین با انتخاب یکی از این دو، روی تلفظ صحیح لغات انگلیسی تمرکز نمایید. توجه داشته باشید که هدف شما تلفظ صحیح است، نه داشتن لهجۀ امریکایی یا انگلیسی

 

2. از دیکشنری مناسب استفاده کنید.

داشتن یک دیکشنری خوب و معتبر از ضروریات یادگیری زبان است. با استفاده از دیکشنری خود، ابتدا phonetics را یاد بگیرید و تمرین کنید و سپس تلفظ لغات را در دیکشنری چک کنید. دیکشنری های گویا می توانند در مدل سازی تلفظ لغات سخت بسیار موثر باشند.

تلفظ لغات در دیکشنری

3. تند حرف نزنید.

یکی از تصورات اشتباهی که میان زبان آموزان وجود دارد این است که برای روان صحبت کردن باید حتما سرعت صحبت کردن خود را بالا ببرند. در صورتی که این کار باعث می شود تا تلفظات اشتباه در ذهنتان بنشینند و نتوانید این اطلاعات را به راحتی تغییر دهید و تلفظ صحیح را به خاطر بسپارید.  در صورتی که آهسته صحبت کردن این صحبت را به شما می دهد تا روی حرف‌هایتان فکر کنید و روی تلفظ صحیح کلمات تمرکز کنید.

 

4. صدا‌هایی که در فارسی وجود ندارند را تمرین کنید.

یکی از دشوارترین کارها یادگیری و تولید صدا‌هایی است که در زبان مادری مان وجود ندارد.  توجه داشته باشید که تعداد صداهای انگلیسی، خیلی بیشتر از صداهای فارسی است. به عنوان مثال، ترکیب {th} در زبان انگلیسی دو صدای مختلف ایجاد می‌کند که هیچکدام در فارسی وجود ندارند. برای اینکه بتوانید این صدا‌ها را تولید کنید، ابتدا باید توانایی تشخیص آنها را به دست بیاورید. حرکت و جاگیری زبان و دهان را نیز بررسی کنید. به عنوان مثال، برای تولید صدای [th]، نوک زبان را بین دندان‌های جلو قرار دهید به طوری که نوک زبان از میان دندان‌ها بگذرد و سپس بدمید. این کار را جلوی آینه تمرین کنید و به حرکت دهان خود توجه کنید.

تلفظ لغات انگلیسی

5- فیلم ببینید، پادکست و موسیقی گوش دهید.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم برای ما امکان برقراری ارتباط با افراد انگلیسی زبان فراهم نیست. برای جبران این مساله، لازم است تا حد ممکن خود را در مجاورت زبان انگلیسی واقعی قرار دهیم. فیلم، سریال، پادکست و سایر برنامه‌های صوتی و تصویری که در آنها از زبان انگلیسی native و واقعی استفاده می‌شود برای جبران این کاستی ضروری هستند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: تقویت زبان انگلیسی با آهنگ

 

6. تقلید صدا انجام دهید.

فیلم های انگلیسی ببینید. موزیکهای انگلیسی بشنوید. از هنر پیشه، بازیگر، استاد زبان و یا حتی یکی از دوستان خود که لهجه خوبی دارد و روی شما تاثیر مثبتی می گذارد تقلید کنید و آنها را الگوی خود قرار دهید. انها می توانند کمک بزرگی برای تقویت لهجه شما باشند و همچنین می توانند شما را مرحله به مرحله تا رسیدن به جایگاه خود کمک کند.

تلفظ کلمات در انگلیسی

7. صدایتان را ضبط کنید.

بسیار پیش می آید که هنگام صحبت کردن متوجه تلفظی که کلمات را ادا می کنیم نیستیم. بهترین روش برای بررسی تلفظی که هنگام خواندن از روی متن و یا در مکالمه دارید ضبط کردن صدایتان هنگام صحبت کردن است. این کار کمک می کند تا با تهیه یک لیست از بخش های خاصی که باید اصلاح شود ایرادات خود را بشناسید و اصلاح کنید.

 

8. با صدای بلند کتاب بخوانید.

خواندن متن کتاب و مجلات به صورت دنبال کردن متن نوشته با چشم و دریافت مفهوم آن تاثیر زیادی در تقویت تلفظ کلمات انگلیسی نخواهد داشت. به همین علت توصیه می کنیم تا متون را با صدای بلند بخوانید تا همزمان صدای خود را بشنوید.  این تکنیک به شما کمک می‌کند که نه تنها با سرعت یکپارچه و قابل فهم سخن بگویید بلکه باعث می‌شود مکث‌ها و استرس‌های کلمات را نیز به درستی و با دقت ادا کنید.

کتاب خواندن با صدای بلند

9. به stress کلمات توجه کنید.

آهنگ و زمان‌بندی کلام در کلمات و جملات انگلیسی به واسطۀ stress تعیین می‌شود. در کلمات چند سیلابی، یک بخش stress  دارد و به عبارت دیگر محکم‌تر و کشیده‌تر تلفظ می‌شود. توجه به stress کلمات اهمیت بسیاری دارد چرا که می‌تواند معنی لغات را تغییر دهد یا تمرکز جمله را عوض کند. به عنوان مثال، معنی کلمه  content با دو stress متفاوت را در دیکشنری چک کنید.

 

10. تمرین روزانه

اگر در طول روز تمرین نداشته باشید،نمی توانید تلفظ انگلیسی خود را بهتر کنید، صداها در زبان انگلیسی خیلی با صداهای زبان شما تفاوت دارند، ممکن است دشوار باشد و برای زبان شما راحت نباشد که بعضی از صداها را در زبان اجرا کنید. شما باید تا وقتی که احساس کنید طبیعی و راحت صحبت می کنید،تمرین کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *