تکنیک Scanning و تکنیک Skimming برای تقویت ریدینگ زبان انگلیسی

تکنیک Scanning و تکنیک Skimming برای تقویت ریدینگ زبان انگلیسی

اگر که تجربه شرکت در کلاس های آموزشی زبان انگلیسی را داشته باشید، حتما دو کلمه Scanning و Skimming را از اساتید زبان انگلیسی خود شنیده اید. حتی ممکن است از این دو تکنیک به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه در خواندن ریدینگ های کتاب درسی استفاده کرده باشید. این دو یعنی تکنیک Scanning و تکنیک Skimming از مهمترین تکنیک های زبان انگلیسی هستند که به شما کمک می کنند تا در مدت زمان کوتاهتری بتوانید مفهوم ریدینگ را متوجه شده و سریعتر پاسخ سوالاتی که از آن مطرح می شود را پیدا کنید.

 

تکنیک Skimming به چه معناست؟

Skimming به معنای خواندن سریع متن ریدینگ است. این خواندن با سرعت بالایی انجام می شود و هدف از این کار تنها به‌دست آوردن پیام و ایده‌ی اصلی متن است. برای Skim کردن باید روی کلمات کلیدی متن تمرکز کنید و از توجه به کلمات نا آشنا و جدید و توقف بر روی آنها پرهیز کنید. در واقع استفاده از تکنیک Skimming به ما کمک کی کند تا به یک دید کلی نسبت به متن ریدینگ برسیم.

یک مثال واضح از کاربرد تکنیک Scanning، خواندن روزنامه یا کتاب داستان است. وقتی که متنی را در روزنامه یا کتاب داستان میخوانیم باید از این مهارت استفاده کنیم چون فقط لازم داریم عنوان مطالب و خلاصه ای از آن را متوجه شویم.

 

تکنیک Scanning به چه معناست؟

مهارت و تکنیک Scanning یعنی خواندن سریع متن برای یافتن جزییات متن و یا اطلاعاتی مثل اسامی یا اعداد و ارقام سروکار دارد. هر زمان که نیاز باشد تا علاوه بر داشتن تصویری کلی چکیده و پیام کلی متن را متوجه شویم از این تکنیک کمک می گیریم. یکی دیگر از کاربردهای این مهارت، پاسخ دادن به سوالات مطرح شده از جزئیات متن است.

 Scaning in reading

استفاده از تکنیک Skimming به چه صورت است؟

  1. زمانی که برای اولین بار متن ریدینگ را می بینید، بهترین کار این است که از تکنیک skimming استفاده کنید. به این صورت که عنوان اصلی متن و عنوان هر پاراگراف را که بیان‌کننده‌ی ایده و پیام اصلی متن هستند.
  2. به تصاویر، جداول و نمودارها توجه کنید، آنها اطلاعات را به شکل خلاصه‌تربیان می کنند و می‌توانند تصویری کلی از متن را به خواننده ارائه کنند.
  3. جملات اول و آخر هر پاراگراف را بخوانید. مهم‌ترین جمله‌های هر پاراگراف، جملات اول و آخر هستند که مفهوم و ایده‌ی اصلی هر پاراگراف را بیان می‌کنند. این روش در جواب دادن برخی سوالات آزمون آیلتس از جمله Heading Matching بسیار موثر است.
  4. اگر جمله‌ای نوید این را نمی‌دهد که حاوی اطلاعات درخور توجه‌ای است، آن را رها کنید و شروع به خواندن جمله‌ی بعد کنید. چراکه شما به دنبال ایده‌ی اصلی متن هستید.
  5. از خواندن مثال‌ها صرف نظر کنید. نویسنده‌ها معمولا برای اثبات یک نکته، از مثال استفاده می‌کنند و در نتیجه معمولا در skimming می‌توان آنها را نادیده گرفت.
  6. خواندن پاراگراف اول یا همان introduction و پاراگراف آخر متن یا همان conclusion نیز یک روش برای به‌دست آوردن ایده و پیام کلی متن است.

skimming in reading

استفاده از تکنیک Scanning به چه صورت است؟

  1. پس از skim کردن متن نوبت به Scan کردن آن می رسد. در این مرحله باید به جزئیات توجه بیشتری داشته باشید. کلمات کلیدی، لغاتی مانند اسم‌های خاص، تاریخ‌ها، اعداد و زمان‌ها و جزییات چیزهایی هستند که باید به آنها دقت کنید.
  2. از کلماتی که به شکل italic یا کج‌نویس نوشته شده‌اند غافل نشوید.
  3. سعی کنید کلمات کلیدی را که در سوال مطرح شده اند را در خاطر نگه دارید تا قسمت مربوطه و جواب را سریعتر در متن پیدا کنید. از این رو لازم است که قبل از خواندن متن، زیر کلمات کلیدی سوال را خط کشیده باشید.
  4. دنبال کردن متن با انگشت و یا یک مداد به شما کمک می کند تا جملات و کلمات را گم نکنید و خواندن ریدینگ را با دقت بیشتری پیش ببرید.
  5. خط کشیدن زیر و یا دور کلمات کلیدی نیز باعث افزایش تمرکز بر روی کلمات کلیدی متن می‌شود و کمک می کند تا با دیدن کلمات مهم و مطلبی که در مورد آن صحبت شده است را به یاد بیاورید.

امیدواریم که این مقاله نیز مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و بتوانید با استفاده از نکاتی که بررسی کردیم مهارت ریدینگ خود را تقویت کرده و در مدت زمان کوتاهتری به سوالات ریدینگ آزمون های مهم زبان انگلیسی پاسخ دهید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *