یادگیری زبان با کتاب داستان

یادگیری زبان با کتاب داستان

در مقالات گذشته اشاره کردیم که برای یادگیری زبان انگلیسی می توانیم از فیلم و موسیقی هایی که به زبان اصلی وجود دارند استاده کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به یادگیری زبان انگلیسی با کتاب داستان و چگونگی انجام این روش بپردازیم. با ما همراه باشید.

یادگیری زبان به کمک کتاب داستان چه مزایایی دارد؟

1- خواندن هر کتاب داستان (مثلاً یک کتاب رمان) به طور متوسط با ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه جدید را به دایره کلمات ما اضافه می‌کند.

2- تمامی قواعد و گرامری که در کلاس های آموزس زبان و از طریق کتاب گرامر یاد گرفته‌ایم را در عمل می‌بینیم و با کاربرد آن ها آشنا می شویم. به ین صورت که با هر مثالی که برای قواعد می‌بینیم، آن قاعده را کمی بهتر یاد می‌گیریم و نوع استفاده از آن را به خاطر میسپاریم.

3- همچنین خواندن کتاب، علاوه بر مرور لغات و قواعدی که از پیش یادگرفته ایم، با قواعد جدید گرامری و ساختارهایی که قبلاً آنها را نخوانده‌ایم  آشنا می شویم.

4- کتاب ها بهترین منابع آموزشی برای ما هستند و کمک زیادی به درک و یادگیری زبان انگلیسی ما می‌کنند. هر چقدر بیشتر بخوانیم، ذهن ما، بهتر یاد می‌گیرد که زبان انگلیسی چطور کار می‌کند. انگار با اینکار، انگلیسی وارد ذهن ما می‌شود و می‌توانیم به انگلیسی فکر کنیم.

پس با توجه به همین دلایل، برای یادگیری انگلیسی باید کتابهای زیادی را بخوانیم.

کتاب داستان انگلیسی

روش صحیح خواندن کتاب داستان برای یادگیری زبان

1- انتخاب کتاب مناسب

بهتر است کتابی را که انتخاب میکنید بالا تر از سطح شما نباشد به دلیل این که شما با حجم زیادی از  لغات جدید مواجه میشود و باید دائم در حال پیدا کردن معنای لغات جدید باشید. اگر در هر صفحه حدودا” ۴-۳ کلمه بریتان ناآشناست ولی موضوع را متوجه می‌شوید، این کتاب مناسب سطح شماست. اما اگر به هیچ عنوان متوجه داستان کتاب نمی‌شوید، کتاب مناسبی را انتخاب نکرده اید. موضوع کتاب باید برای شما جذاب باشد ، پس حتما به این مساله دقت کنید ، چرا که یک موضوع کسل کننده که شما به آن هیچ علاقه ای ندارید میتواند شما را از خواندن ادامه کتاب بازدارد.

چه کتاب داستانی را برای یادگیری زبان مناسب است؟

از آنجایی که سطح زبان انگلیسی در افراد متفاوت است، نمی توان یکسری از کتاب های داستان را برای همه افراد مناسب دانست و به عنوان بهترین منابع برای تقویت زبان انگلیسی معرفی کرد. به همین جهت فاکتور هایی را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید کتاب داستانی را که مناسب دانش زبانی تان هست را پیدا کنید و با آن پیش بروید.

1- کتابی را انتخاب کنید که به موضوع آن علاقه مند باشید. این معیار را در نظر بگیرید که اگر نسخه فارسی آن را به صورت کتابی یا صوتی در اختیار داشتید ، حتما آن را می خواندید.

2- کتاب مناسب شما کتابی است که با حدود ۷۰-۸۰ درصد کلمات و جملات آن کتاب آشنا باشید تا بتوانید کلیت داستان و مفهوم کتاب را درک کنید.

3- اگر که در ابتدای مسیر یادگیری و تقوت زبان انگلیسی هستید به شما توصیه می کنیم  برای شروع کتابی را انتخاب کنید که با محتوای آن یک آشنایی کلی و مختصر ی دارید. به عنوان مثال، ترجمه فارسی آن را قبلا خوانده باشید، فیلم آن را دیده باشید… یکی از روش های آشنایی با موضوع کتاب خواندن خلاصه اول آن است که در مورد موضوع آن یک دید کلی به شما می دهد.

اگر با آن کتاب آشنا باشید، فهمیدن جملات و مفهوم آن، در شرایطی که ممکن است بعضی از کلمات و جملات آن را متوجه نمی‌شوید راحت‌تر خواهد بود و در نتیجه بهتر آن را متوجه می‌شویم و احتمال خستگی و دلسرد شدنتان پایین می آید. برای مثال کتاب هری پاتر (جلد اول: هری پاتر و سنگ جادو) از این نظر انتخاب خوبی است چون هم به فارسی ترجمه شده، هم فیلم آن ساخته و دوبله شده و هم در ویکی‌پدیای فارسی، خلاصه آن وجود دارد.

یادگیری زبان با کتاب

2- خواندن کتاب همراه با فایل صوتی

برای شروع کتابی را انتخاب کنید که فایل صوتی آن نیز در بازار یا اینترنت موجود باشد. نیازی نیست که در ابتدا همه اتفاقاتی که در طول داستان می افتد را با جزئیات متوجه شوید. فارغ از اینکه معنی کدامیک را میدانید سعی کنید با استفاده از مفهوم سایر جملات و کلمات مفهوم کلی را دریافت کنید و در دانستن معنی تک تک لغات وسواس به خرج ندهید و در حین مطالعه کتاب لغات نا آشنا را یادداشت کنید.

3- درآوردن معنی لغات

پس از انتخاب کتاب مناسب و مطالعه اولیته آن، معنای لغاتی ا کتاب را که نمی دانید را پیدا کنید . سعی کنید از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید. با مطالعه هر کتاب در سطوح ابتدایی به طور کلی با حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه ، در سطوح متوسط بین ۱۲۰۰ تا ۲۳۰۰ کلمه و در سطح پیشرفته با حدود ۳۰۰۰ لغت جدید اشنا می‌شوید و از این طریق دایره لغات شما افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: ساخت جعبه لایتنر برای یادگیری زبان انگلیسی و به خاطر سپردن دائمی لغات

4- مطالعه مجدد کتاب

برای بار دوم کتاب را به همراه فایل صوتی آن بخوانید. تفاوتی که در دور دوم وجود دارد این است که با توجه به لغاتی که به تازگی یادگرفته اید همه داستان و جزئیات آن را درک خواهید کرد. بین این مراحل وقفه کمتری باشد تا نتیجه بهتری بگیرید.

۵-گوش دادن به فایل صوتی به تنهایی

پس از تسلط پیدا کردن به مفاهیمی که در کتاب داستان بیان شده اند، یشنهاد می‌کنیم فایل صوتی را به تنهایی گوش دهید. این بخش مهارت لیسنیگ زبان انگلیسی شما را تثبیت می‌کند

 خواندن کتاب داستان

نکاتی پایانی

1- کتاب اصلی را در کنار متن ترجمه شده به انگلیسی بخوانید و جمله ها و کلمات نا آشنا را در نسخه انگلیسی چک کنید. اما تقلب نکنید و فقط آنها را در ترجمه بخوانید!

2- شما با گوش دادن به فایل صوتی و به طور همزمان نگاه کردن به متن، مهارت شنیداری خود را تقویت کرده و با لهجه و تلفظ کلمات آشنا میشوید.پس هیچ گاه فایل صوتی را فراموش نکنید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *