انگیزه نامه تحصیلی یا SOP

انگیزه نامه تحصیلی یا SOP

شاید تا به حال اسم انگیزه نامه تحصیلی به گوشتان نخورده باشید و برای اولین بار است که در این مورد مطلبی را مشاهده می کنید. پس با همراه باشید تا  هر آنچه که در مورد این مسئله لازم است بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انگیزه نامه تحصیلی یا SOP چیست ؟

انگیزه نامه یا SOP مخفف Statement of Purpose می باشد و در واقع یک نامه معرفی شما به عنوان متقاضی و داوطلب است که معمولا به همراه مدارکی مانند رزومه انگلیسی یا CV برای دانشگاه یا محل کار در خارج ارسال می شود.

شاید برای شما نیز این سوال مطرح باشد که با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده به کمیته‌های تصمیم گیری اهمیت انگیزه‌نامه در چیست و چرا داشتن یک انگیزه‌نامه خوب می‌تواند مرز بین شکست و موفقیت در پذیرش تحصیلی باشد. جواب به این سوال از دید کمیته تصمیم‌‌گیری بسیار ساده است: کلیه سوابق و مدارک شما تنها گذشته شما را نشان می‌دهد اما تنها یک انگیزه‌نامه خوب است که آینده شما را برای کمیته مشخص می‌سازد. شما در انگیزه‌نامه  ضمن ارائه شرحی بر گذشته خود که مبتنی بر مستندات ارائه شده است می‌توانید جزییات شخصی‌تری به موفقیت‌ها و حتی شکست‌های خود بیافزایید و از آن مهم‌تر مسیر پیش روی خود در آینده را نیز برای آنان توضیح دهید.

انگیزه‌نامه یا SOP در ابتدا به هیئت تصمیم‌گیری کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت فعلی شما، عوامل تاثیر‌گذار بر حرفه شما و همچنین علایق و برنامه‌های آتی شما داشته باشند. پس در قدم اول نوشتن آن به منظور نشان دادن اهداف تحصیلی شما می‎‌باشد. سعی کنید دلایل اصلی خود را پیدا کنید و به جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین شیوه آن‌را برای نگارش آماده سازید. این متن باید ابتدا برای خودتان قانع کننده باشد تا بتواند دیگران را نیز برای انتخاب شما توجیه نماید.

 

معرفی ساختار انگیزه نامه تحصیلی

شروع

از آنجا که انگیزه‌نامه شما در کنار ده‌ها و شاید صد‌ها انگیزه‌نامه دیگر در اختیار چند تن از اساتید بخش مربوطه قرار می‌گیرد، سعی کنید مطلب خود را با حداکثر گیرایی آغاز کنید. هر چند باید از مطالب غیر مرتبط با موضع انگیزه‌نامه پرهیز کرد، با این حال سعی کنید اشتیاق خود به تحصیل در موقعیت مورد پذیرش را به خوبی شرح دهید. شما می‌توانید مطلب خود را با استفاده از  ضرب المثل‌ و یا سخنان الهام بخش (ترجیحا در زمینه تحصیلی مورد نظر) پربارتر نمایید اما فراموش نکنید مهمترین نکته نشان دادن علایق واقعی شما است پس سعی کنید از انگیزه‌های خود در کودکی و شور و علاقه محسوس خود به دانشگاه صحبت کنید.

سابقه‌ تحصیلی

شما باید در این قسمت توجه کمیته‌ پذیرش را به سمت سابقه‌ تحصیلی خود معطوف کنید. به آن‌ها این اطمینان را بدهید که دانشجوی موفقی خواهید بود. اگر در آزمون‌هایی مطرح نمره خوبی کسب کرده‌اید و یا جزو 5 دانشجوی برتر دانشگاه بودید، آن را ذکر کنید. اگر نمره‌های ضعیفی در کارنامه دارید، دلیل خود را برای کارکرد ضعیفتان در آن مقطع را ارائه دهید و اگر رشته موردنظر شما با رشته ی گذرانده شده متفاوت باشد، از تاثیرات مثبت آموزشی آن بر روی رشته انتخابی خود بگویید.

دلایل انتخاب مقصد تحصیلی

دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد را بیان کنید. برای این کار شما باید اطلاعات زیادی راجع به رشته مورد نظر خصوصا درهمان دانشگاه بدست بیاورید. بهتر است برای هر دانشگاه SOP جداگانه نوشته شود و این قسمت باید با توجه دقیق به شرایط و امکانات دانشگاه موردنظر نوشته شود. با تملقات زیادی خواننده را خسته نکنید.

تجربیات مرتبط

پس از توضیح پیرامون سوابق تحصیلی خود حال نوبت به توضیح پیرامون تجربیات مرتبط با رشته می‌رسد. تمامی تجربیات مرتبط خود را نام ببرید، از پروژه‌هایتان در کارشناسی سخن بگویید، از کارآموزی، تجربه کار صنعتی، کارگاهی، نشریه‌ها و دیگر فعالیت های داوطلبانه که برای ارتقای سطح علمی خود در این زمینه انجام داده اید، بنویسید. چیزی را به رخ نکشید بلکه تجربیات خود را تحلیل کرده و مطالب مفیدی که از آن یاد گرفته‌اید را مطرح کنید. روش تحلیل تجربیات از خود تجربیات پر اهمیت‌تر است.

اهداف‌

هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بازگو کنید. این هدف‌ها باید ارتباط بین پذیرش شما و آینده مورد نظر را به روشنی توضیح دهد. در همین حال آینده شغلی خود را نیز با توجه به اهداف شخصی و رشته مورد پذیرش به بهترین شکل برای هیئت تصمیم گیرنده ترسیم نمایید.

نتیجه گیری

به عنوان نتیجه‌گیری در چند خط درباره مناسب بودن خود برای تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر و تناسب موقعیت تحصیلی با شخصیت خود توضیح دهید.

تشکر

در پایان از اعضای کمیته برای صرف وقت جهت بررسی انگیزه‌نامه خود تشکر نمایید.

انگیزه نامه تحصیلی یا SOP

نکات مهم در نگارش انگیزه نامه

1. جملات خلاصه و هدف دار: در نگارش انگیزه نامه هیچ وقت با جملات کلیشه ای و تکراری نباید شروع کرد. مانند اینکه من همیشه میخواستم این رشته را دنبال کنم و یا احساس میکنم همیشه به این موضوع علاقه مند بوده ام. به جای ذکر این موارد بیان کنید که چه چیزی باعث شده شما این رشته را انتخاب کنید. بنابراین بهترین پیشنهاد این است که هر بخشی عنوانی داشته باشد تا بخش های مختلف انگیزه نامه از هم جدا شود.

2. کمک گرفتن از ویراستار متخصص انگیزه نامه: این نکته را نیز باید توجه کرد که کمک نگرفتن از متخصصی در زمینه نگارش SOP ممکن است به ضرر فرد تمام شود. اگر قصد دارید SOP خود را شخصا بنویسید، این کار را انجام دهید، اما برای ویرایش از یک متخصص انگیزه نامه حتما کمک بگیرید. چرا که چیزی که برای شما ساده و پیش پا افتاده است، ممکن است از نظر یک متخصص ، بسیار مهم باشد.

3. پرهیز از زیاده گویی: از زیاده گویی پرهیز کنید. کمیته های بورسیه تحصیلی به دانستن این که زندگی شما چقدر سخت بوده است علاقه مند نیستند بلکه تنها می خواهند بدانند در مقابل چالش ها چگونه با آنها روبه رو می شوید و چطور با آنها مقابله می کنید.

اطمینان داشته باشید که خواننده حس نگرش مثبت نسبت به زندگی شما دارد؛ پس به هیچ وجه با دید منفی و اعتماد به نفس پایین انگیزه نامه خود را نگارش نکنید. شور و شوق و اینکه در طی انجام کاری برای تغییر دنیا هیجان زده می شوید، چیزی است که باعث میشود سازمان ها در مورد پول دادن به شما ترغیب شوند.

4. تکراری نبودن فرمت انگیزه نامه: نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که هرگز SOP خود را از روی نامه نمونه های موجود در اینترنت یا دوستان خود کپی نکنید. به این دلیل که سرقت ادبی، تخلف از قوانین دانشگاه های خارج از کشور است. اگر دانشگاه مقصد متوجه شود که نامه SOP شما کپی است، سریع آن را ریجکت خواهند کرد.

 

بایدها در نگارش انگیزه نامه

نبایدها در نگارش انگیزه نامه

  • توانایی و شایستگی خود را برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری نشان دهید.
  • مستقیما دلیل انتخاب دانشگاه مربوطه را بیان نمایید.
  • حتما از فرد معتبر و توانایی که در این زمینه تسلط و تجربه کافی را دارد کمک بگیرید.
  • از بیان مطالب بی اهمیت و تکراری برای اساتید و کمیته پذیرش، پرهیز کنید.
  • از بیان فعالیت های نامرتبط خود اجتناب کنید.
  • نکته ی بسیار مهم دیگر این است که از یک انگیزه نامه برای چند دانشگاه استفاده نکنید.

شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی آیلتس و یا تدریس خصوصی تافل و یا دوره های گروهی از جمله مواردی است که پیش از مهاجرت افراد باید در آنها شرکت کنند تا با موفقیت در آزمون مورد نظر برای مهاجرت اقدام کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *